Monday, 12 December 2011

Member mir

Bila aq mula lepak dgn member  adik aku aq rasa happy sangt walaupun aq x kenal diorng…x masa macam member aq time diorng perlu kan aku baru nak cari aq…hate gle dpt kwn cum tu..

Wednesday, 9 November 2011

nasib malang

Selama ni aq hnya nk kehadiran aku ni membawa kebahagian knpa orng laen….aku sanggp lupa mkn n lupa segala nya tentang diri aku…asalkan member,adik@akak angkt n keluarga happy selalu…aq sanggp mati kerna diorng…tetapi..nasib x baik dtng pada aku…skrng ni aq bnyk sngt masalah….masalah adik angkt,member n famliy..aku pening…aku x tmpt mengadu…Allah n blogger lah tmpt aku mengadu…aku x ada orng untk aku mengadu…aku mmg x blh  than dgn jlan idp aku…aq x pernh idp susah cum ni

Tuesday, 1 November 2011

apit-kemana kau menghilangkan diri

Lirik Lagu:
Mengapa kau melarikan dirimu
Ku rasa sayu
Ku ingin kau di sampingku
Seperti waktu dahulu
Kemana kau menghilangkan dirimu
Ku rasa rindu
Ku mencarimu
Di singgah sana
Dan aku
Hilang tempat bermanja
Kau pula
Bersuka ria
Kemana kau menghilangkan diri
Ku yang mencari
Manakah janji dan sumpah setiamu
Yang kau berikan kepadaku
Apakah kesalahanku padamu
Dan juga tingkah laku ku itu
Sehingga kau menghilangkan dirimu
Dan aku kehilanganmu
Tolonglah kembali kepangkuan ku
Ku ingin bersamamu
Seperti waktu dahulu
Kita berdua gembira

avril lavigne-smile

You know that I'm a crazy bi**h,
I do what I want when I feel like it,
All I wanna do is loose control,
But you don't really give a s**t,
You go with go with go with it,
Cause you're f**king crazy rock-n-roll
You said hey,
What's your name,
It took one look,
And now I'm not the same,
Yeah you said hey,
And since that day,
You stole my heart and you're the one to blame
Yeah..
And that's why... I smile,
It's been a while,
Since everyday and everything has felt this right...
And now...
You turn it all around,
And suddenly you're all I need,
The reason why i
I smile...
Last night I blacked out I think,
What did you what did you put in my drink
I remember making out and then,
I woke up with a new tattoo,
Your name was on me and my name was on you,
I would do it all over again.
You said hey,
What's your name,
It took one look,
And now i'm not the same,
You said hey,
And since that day,
You stole my heart and you're the one to blame,
Yeah.
And that's why... I smile
It's been a while,
Since everyday and everything has felt this right...
And now,
You turn it all around,
And suddenly you're all I need,
The reason why i
I smile...
You know that I'm a crazy bi**h,
I do what I want , when I feel like it
All I wanna do is loose control,
You know that I'm a crazy bi**h,
I do what I want , when I feel like it
All I wanna do is loose control
And that's why... I smile,
It's been a while,
Since everyday and everything has felt this right...
And now...
You turn it all around,
And suddenly you're all I need,
The reason why i
I smile...
The reason,
The reason why i
I smile...
The reason why i
I smile...

Lirik Lagu Percintaan Ini – Ezad Lazim

Masih terbayang di ruangan mataku

Saat indah bersamamu dulu

Masihku ingat janji manismu

Bertakhta di hatiku

Ooh… o.h….oohh…

Di kala itu engkau lah bintang

Menyuluh malam yang kegelapan

Tetapi kini tiada lagi

Tinggal aku sendiri

Korus :

Percintaan ini amat memilukan

Perpisahan ini sungguh menyakitkan

Namun apa daya terpaksa ku telan semua kepahitan

Kepiluan ini meracun hidupku

Kesunyian ini membunuh jiwaku

Tergamak kau sayang

Melihat diriku dalam kesedihan

Dipermainkan olehmu

Sia – sia saja percintaan ini

Tak bisa sampai ke puncak nya

Sekelip mata hilang semuanya

Yang tinggal hanya airmata

Ohh..Ohh…Oh….

Lirik Punk Rock Jalanan

sungguhku menyesal
telah mengenal dia
dan aku kecewa
karna menyayanginya
dan aku tak akan
mengulang kedua kalinya...
kusimpan rindu dihati
gelisah tak menentu
berawal dari, kita bertemu
kau akan kujaga
kuingin engkau mengerti
betapa kau ku cinta
hanya padamu aku bersumpah
kau akan kujaga sampai mati
kuingin tau siapa namamu
dan kuingin tau dimana rumahmu
walau sampai akhir hayat ini...
jalan hidup kita berbeda
aku hanyalah punk rock jalanan
yang tak punya harta berlimpah
untuk dirimu sayang...
*
kutunggu kau kutunggu
kunanti kau kunanti
walau sampai akhir hayat ini (2x)
kukira kau setia padaku
ternyata kau menduakanku
diriku akhirnya tak menduga...
kukesal kini kualami
perjalanan cinta selama dulu
kukira kau bosan padaku...
ternyata kau menduakanku..
dulu kau berjanji
akan sehidup semati..(itu gombal)
dan aku kecewa telah menyayanginya
dan aku tak akan mengulang kedua kalinya...
kusimpan rindu dihati
gelisah tak menentu
berawal dari kita bertemu
kau akan ku jaga (sampai mati)
kuingin engkau mengerti
betapa kau kucinta
hanya padamu aku bersumpah
kau akan kujaga selamanya.
kuingin tau siapa yg menyayangimu
dan kuingin tau ku menyayangimu
walau sampai akhir hayat ini...
jalan hidup kita berbeda
aku hanyalah punk rock jalanan
yang tak punya mobil mewah
tuk dirimu sayang

Bujang Senang

Artist: Wings

Ketenangan air halus manja
Tersebut satu kisah puaka
Asal manusia
Menjadi buaya
Beraja di lubuk ngeri
Rangkak tenang mencari mangsanya
Segala berlaku senyap sunyi
Siapa mencabar bersedialah
Akan menjadi mangsanya
Akibat sumpah puaka
Suara ngeri
Datang dari lembah sunyi
Maut menanti
Dari sudut tanpa kesan
Kelaku misteri sukar di cari
Tubuh menyambar timbul tenggelam
Gelar diberi buaya ini
Buaya lagenda
Bujang Senang

Katy Perry lyrics Last Friday Night lirik :

There's a stranger in my bed
There's a pounding in my head
Glitter all over the room
Pink flamingos in the pool
I smell like a minibar
DJ's passed out in the yard
Barbies on the barbecue
Is this a hickey or a bruise?
Pictures of last night ended up online I'm screwed, oh well
It's a blacked-out blur but I'm pretty sure it ruled, damn!
Last Friday Night
Yeah, we danced on table tops
And we took too many shots
Think we kissed, but I forgot
Last Friday night
Yeah, we maxed our credit cards
And got kicked out of the bars
So we hit the boulevard
Last Friday night
We went streakin in the park
Skinny dipping in the dark
Then had a menage a trois
Last Friday night
Yeah, I think we broke the law
Always say we're gonna stop op owwhoaa
This Friday night, (do it all again)
This Friday night, (do it all again)
Trying to connect the dots
Don't know what to tell my boss
Think the city towed my car
Chandelier's on the floor
Ripped my favorite party dress
Warrants out for my arrest
Think I need a ginger ale
That was such an epic fail
Pictures of last night ended up online, I'm screwed, oh well
It's a blacked-out blur but I'm pretty sure it ruled, damn
Last Friday Night
Yeah, we danced on table tops
And we took too many shots
Think we kissed, but I forgot
Last Friday Night
Yeah, we maxed our credit cards
And got kicked out of the bars
So we hit the boulevard
Last Friday night
We went streaking in the park
Skinny dipping in the dark
Then had a menage a trois
Last Friday night
Yeah, I think we broke the law
Always say we're gonna stop op o whoaa oh
This Friday night, (do it all again)
This Friday night, (do it all again)
This Friday night liriklagu-top.blogspot.com
T.G.I.F, T.G.I.F, T.G.I.F, T.G.I.F, T.G.I.F
Last Friday Night
Yeah, we danced on table tops
And we took too many shots
Think we kissed, but I forgot
Last Friday Night
Yeah, we maxed our credit cards
And got kicked out of the bars
So we hit the boulevard
Last Friday night
We went streaking in the park
Skinny dipping in the dark
Then had a menage a trois
Last Friday night
Yeah, I think we broke the law
Always say we're gonna stop op oh whoaa oh
This Friday night
(do it all again!)

Shayne ward- no promise

Hey baby, when we are together, doing things that we love.
Every time you’re near I feel like I’m in heaven, feeling high
I don’t want to let go, girl.
I just need you to know girl.

I don’t wanna run away, baby you’re the one I need tonight,
No promises.
Baby, now I need to hold you tight, I just wanna die in your arms

Here tonight

Hey baby, when we are together, doing things that we love.
Everytime you’re near I feel like I’m in heaven, feeling high
I don’t want to let go, girl.
I just need you to know girl.

I don’t wanna run away, baby you’re the one I need tonight,
No promises.
Baby, now I need to hold you tight, I just wanna die in your arms

I don’t want to run away, I want to stay forever, through Time and Time..
No promises

I don’t wanna run away, I don’t wanna be alone
No Promises
Baby, now I need to hold you tight, now and forever my love

No promises

I don’t wanna run away, baby you’re the one I need tonight,
No promises.
Baby, now I need to hold you tight, I just wanna die in your arms

I don’t wanna run away, baby you’re the one I need tonight,
No promises.
Baby, now I need to hold you tight, I just wanna die in your arms
Here tonight

Lirik Lagu Bondan Prakoso and Fade 2 Black – Ya Sudahlah

Ketika mimpimu yang begitu indah
Tak pernah terwujud ya sudahlah
Saat kau berlari mengejar anganmu
Dan tak pernah sampai ya sudahlah

Reff:
Apapun yang terjadi
Ku ‘kan slalu ada untukmu
Janganlah kau bersedih
Cause everythings gonna be ok

Satu dari sekian kemungkinan
Kau jatuh tanpa ada harapan
Saat itu raga kupersembahkan
Bersama jiwa cita-cita dan harapan

Kita sambung satu persatu sebab akibat
Tapi tenanglah mata hati kita kan lihat
Menuntun ke arah mata angin bahagia
Kau dan aku tahu jalan selalu ada

Juga ku tahu lagi problema kan terus menerjang
Bagai deras ombak yang menabrak karang
Namun ku tahu ku tahu kau mampu tuk tetap tenang
Hadapi bersamaku hingga akhir datang

Saat kau berharap keramahan cinta
Tak pernah kau dapat ya sudahlah yeah
Dengar ku bernyanyi lalalalala heyeyeyeyeyayaya
Dedum dedudedadedudidam semua ini belum beakhir

Back to Reff:

Satu ‘kan langkah langkah yang beriring
Genggam hati rangkul emosi
Genggamlah hatiku satukan langkah kita
Sama rasa tanpa pamrih
Ini cinta across the sea
Peluklah diriku terbang bersamaku
Melayang jauhh.. woo..woo.. yeeahhh.. (come fly with me, baby)

Ini aku dari ujung rambut menyusur jemari
Sosok ini yg menerima kelemahan hati
Yea.. aku cinta kau.. ini cinta kita
Cukup satu waktu yes untuk satu cinta

Satu cinta ini akan tuntun jalanku
Rapatkan jiwamu yo tenang disisiku
Rebahkan rasamu untuk yg ditunggu
Bahagia hingga ujung waktu

Tuesday, 25 October 2011

Abg mintk maaf

     nur afrina…awek yg aku paling cintai…tetapi aku selalu ingkar janji dgn dia…aku terlalu syg dia n aku selalu sibuk dgn kerja…aku terlalu penting kan kerja dari pada dia….aku mintk maaf kepada afrina..aku x mahu sakit hati dia…aku nak dia selalu hppy dgn aku…tetapi derita selalu bersama dgn aku…aku rindu dia….aku terlalu rindu dia…aku x mampu menyakitkan hati dia….abg mintk maaf afrina….aku berniat untk sakit kan hati syg….

afrina 6

Friday, 14 October 2011

kenapa!kenapa!!!

hampir satu tahun aq tunggu sesorng tpi dia pergi dgn orng lain...aq hmpir putus harap untk terus kn idp...aq ingt dia sanggup tunggu aq tpi dia curang n tipu aq...aq rasa sngt2 mrh....dia kata dgn aq sanggp tunggu dgn aq tpi dia pilih bdk dkt sana....aq x blh terima semua ni berlaku.........skrng aq x ada apa2 yg tinggla dkt dunia ni...cume tinggl duka lara ni...hati aq terlalu sakit...farah aleeya npe ko sanggp buat hati aku terluka

Tuesday, 27 September 2011


SELAMAT DATANG DIUCAPKAN KEPADA SEMUA YANG SUDI HADIR KE THE FACEBLOG. TUJUAN FACEBLOG DIWUJUD IALAH ATAS DASAR UNTUK MENGUMPUL DAN MEMBINA SATU KOMUNITI BLOGGER KHUSUSNYA DI SELURUH MALAYSIA DAN DUNIA AMNYA. MARILAH KITA BERSATU DAN BERKERJASAMA DALAM MEMBANTU RAKAN-RAKAN BLOGGER KITA DI SELURUH MALAYSIA. SEPERTIFACEBOOK, KAMI JUGA MEMPUNYAI TUJUAN YANG SAMA IAITU MENJALINKAN HUBUNGAN YANG LEBIH ERAT ANTARA PARA BLOGGER DI SELURUH MALAYSIA SELARAS DENGAN TEMA YANG KAMI GUNAKAN IAITU SEAKAN-AKAN TEMAFACEBOOK. SERTAILAH KAMI DAN BERSAMA KITA MEMERIAHKAN DUNIA BLOG MALAYSIA.
TERIMA KASIH

Monday, 12 September 2011

Menjimat cermat

Amalan jimat cermat adalah suatu amalan yang wajib kita lakukan..apabila kita melaksanakan sikap jimat cermat kita akn dipuji dan menjadi contoh yang baik terhadap masyarakat...tetapi berlainan sungguh dengan keadaan dirumah sye....apa bila ada duit pakse kita beli barang...apa hal barang tu masih lgi blh pakai lgi....apa bila sye ingin menjimat cermat,sye dimarahi oleh mk sye...sye pun dh pening...nk jadi orng suka menjimat atau orng yg suka menbazir

Friday, 26 August 2011

Hari Jumaat

hari ni aku nk pergi berbuka puasa dgn kwn2 aku tpi adik aku selalu wat hal!!!selalu sngt cari pasal dgn aku !!aku rasa hari aku mmg x akn pergi..selama ni aku ignin keluar mkn bersama dgn kwn2 akuu tpi mesti ada yg menghalang aku untk pergi...aku selalu diasingkan orng keluar dan kwn aku....aku bagaikn x wujud dalam dunia ni

Wednesday, 24 August 2011

X dPt PeRgi!

25.8.2011,hari khamis..hari ini the worst day ever!..aku ingt hari ni aku akn dpt keputusan yg baik..tetapi aku gagal dlm kertas BI..aku malu sngt..esk (jumaat) aku dgn kwn aku nk pergi buka puasa ramai-ramai tapi bdk2 ni nk mkn sendiri....aku nk tgk duit...klau aku nk pakai 15..tpi aku takt x cukup je...aku takt kena basuh pinggan...mk aku lak...mrh aku sbb mintk duit bnyk...bila dh mrh...mak x bgi pergi buka puasa dgn kwn2 aku...dkt 14 thun aku x dpt rasa buka puasa dgn kwn2...aku ingin jugk rasa berbuka dgn kwn2 aku...tpi mk@ayh aku jadi penghalang...x bagi aku pergi sbb takt kena rompak or whatever lh...aku sedih sngt..x dpt buka sama2...aku selalu ketinggalan..

SeMuA kHaS UnTk BaLqIs QiStInA

Selama ini saya ingin mencari cinta sejati,sejak saya kenal awak dekat permainan IMVU,saya dapat rasakan yang awak lah cinta sejati saya..awak terlalu baik sampai saya x sanggup sakitkan hati dan marah awak..saya teramat cintakan awak...saya teramat sedih bila saya dapat sms awak..awak cakap yang awak x dapat jaga saya dengan baik..dan awak fikir saya ada girlfriend,padah hal saya tak ada yang lain pun,saya dekat sini sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk jumpa awak dekat sana,dan saya janji dan sumpah saya akan setia pada awak seorang saja je..

Friday, 29 July 2011

MaK!!!!

Hari ini adik aku(syazmier) dh makin teruk…sehingga dia kata mak aku bodoh disbbkn mak aku pecah atau rosak barang dia…aku mengesal…aku k yg slah dlm hal ni….npe lh adik  dh jadi perangai buruk gle skrng…aku rasa malu dgn jiran tetangga aku…setiap malam mak aku mrh dia…aku,adik kecik dan ayh pun dh bosan dgn mak mrh adik aku tu…sehinggakn mak nk bunuh diri…aku rasa sedih….aku xnk kehilangan mak…mak yang dah lahir kn aku didunia ni…aku x sanggup hilang mak….mak..klau mk baca ni…orng mintk maaf sngt2 mak

Thursday, 7 July 2011

HaHaK

4 hari bulan julai.. hari tu cum biasalhkn bila bngun pagi,mndi,solat..klau pagi tadi solat..sekolah semua cum biasa..cume aku x thu hari ini pakai jadual baru..hari aku x balik umh terus sbb ada pergaduhan..member aku yg nk kena pukul..aku tlng je..dari SMKKB hingga SMKBP…pnt gle kaki ini..cum nk patah rasanya..bila sampi dkt kawasan pergaduhan..xada pulk gaduh…yg kwn aku lgi lh…serious gle smpi bwk blackjet,pisau besar dan yg kecik..cum nk perang dunia…rupa2nya ada fitnah …bdh punya bdk…..balik umh aku lepak gle…

Thursday, 30 June 2011

LuAhAn

   Nama aku muhammad rizdauddin bin zaini,aku berumur 15 tahun yang akan hadapi PMR  tahun yang paling penting bagi aku.Aku dilahirkan pada 22.6.1996.Aku tulis ini sebab nak luahkan perasaan aku kerana sudah telalu lama aku simpan perasaan ini.Sepanjang perjalanan,tak pernah jumpa kawan baik dan girlfriend.Apa yang kurang tentang diri aku,aku pun tak tahu.Setiap tahun mesti ada je musuh ,disebabkan tak puas hati dengan aku.Aku bodoh suka tolong orng walaupun orang tu tak perlukan pertolongan aku.Aku ada kenangan hitam.aku x blh lh berithu dkt korng..masa itu aku memang bodoh gle ,kenapa aku sanggup malukan nama baik keluarga aku sendiri.Pada tahun 2008,tahun UPSR aku lepas semua subjek 5C tapi mak tak pernah hargai pun dan nk ucap tahniah pun x ada..yang mk ckp ‘boleh lah’tu je,tu pun x ikhlas.aku memang mengaku yang diri aku bodoh tak sama macam orang lain.Mak dan ayah tak pernah puji pun walaupun sedikit.semua kemahuan aku selalu diketepikan sejak kecil lgi.Aku jarang dapat hadiah dari orang.Dan sekali je mak ayh aku buat majlis harijadi untuk aku.22.6.1996 hari paling teruk dalam hidup aku.sekarang umur aku 15,hidup dengan masalah keluarga.

Wednesday, 29 June 2011

RuPa KiAmAt

Rupa Kiamat - Bacalah, jika kamu seorang manusia. [Sila Kongsi]   *Pesanan : Belajarlah menghabiskan pembacaan sehingga titik akhir. Itu ciri manusia berguna.   Gambaran Hari Kiamat   Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri. Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati. Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi. Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih. Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak. Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka. Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat. Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan. Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun. Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga. Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah: - Pemimpin yang adil. - Orang muda yang taat kepada perintah Allah. - Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid. - Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah. - Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”. - Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai). - Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah. Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan. Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda. Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi. ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat. Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana. Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin. Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan. Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah. Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin. Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa. Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab. Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang. Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana. Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat. Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat : - Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab. - Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab. - Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka. (Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.) Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain. Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya. Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya. Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka. Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004. Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama : Sedekah/amal jariahnya. Doa anak²nya yang soleh. Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lainsumber: Amar Sufi **MARILA BERSAMA2 BERUBAH KE ARAH YG LBIH BAIK...INSYA-ALLAH...

Friday, 24 June 2011

SuKaNeKa

Hari ini ada sukaneka..aku  lepas lompat tinggi,lotar peluru,lumber lari 100 meter..lari aku dpt tempat ke-2..lepas habis sukaneka aku dan kawan aku lepak gle lh…masuk kelas je kitorng dh x piker lain dh ddk bawah kipas je…tpi tahun ni mmg yg terbaik gle suit…

Monday, 20 June 2011

HaPpY SiKiT

sekarng aku dkt rumh..dkt sklh tadi mmg teruk kena dgn cikgu nizam..kena maki...gle lh..aku x kesah..sbb dia x ckp dkt aku....dia ckp dkt kwn aku...hari ini aku sedikit happy..aku pun xthu npe lak blh hppy..

Monday, 6 June 2011

PMR sUdAh DeKaT

PMR sudah dekat!!..satu persediaan aq x buat pun..mampos lh aq...klau mk aq thu mmg mati dikenakn...korng klau ada cadangan comment plz..aq tgh pening ni

Wednesday, 1 June 2011

MaCaM-mAcAm

Dh dkt seminggu aq ddk dkt rumah je...nak pergi umh member x ada motr adk aq selalu pakai..blh jdi gle ddk dkt umh ni..smlm aq baru je lepas fight dgn izzati...mungkin aq mmg xada jodoh dgn dia tu...smlm jugk aq pergi KOTA TINGGI mndi air terjun..air dkt sana sejuk gle...mlm tu aq x dpt naik motor..bosn gle x ada motor..

Monday, 30 May 2011

HaRi YaNg TeRuK

Mlm semalm,aq dan mir(adik aq) kena mrh gle dgn mk...aq dh ckp dgn mir aq x nk masuk campur dlm hal ni..tpi aq pun kena mrh juga..aq x bersalah dlm hal ni...npe selalu dilayn cum ni..mir dpt je apa yg dia minta..tpi aq kena merayu bru dpt tu pun..kadang2 je aq dpt..npe nasib aq cum ni...

HaHaHaHa

Hari ini aq kena pergi sekolah untk kelas tambahan..sudjek untuk hari geografi n agama..agama tadi mmg TERBAIK gle lh..belajar sikt tpi cerita je bnyk...haha..masa balik..aq terus pergi cyber cafe@c.c..tapi aq x dpt main..ada maslh dgn komputer dkt c.c..uncle tu ckp x ada line tu je..aq pun xphm apa yg uncle tu ckp..

Saturday, 28 May 2011

HaRi YaNg BeSt BaGi AkU

Hari ini,aq rancang untuk duduk dkt cyber cafe atau c.c.Pukul 9.00,quyyum dtng dkt umh aq itu pun aq yg ajk..lepas kol 10 aq dn quyyum gerak pergi c.c a@k dkt rajawali..dari merpati hingga ke rajawali baru 1 kilometer x jauh mne pun..kitorng dtng pakai jaket dgn panas nya lgi...lum sampi c.c dh berpeluh..10.30,aliep dtng dgn menaiki motor Ex5 dia tu...x lama kemudian aq,quyyum dan aliep main dkt a@k dalam 6jam aq main...dalam pukul 3.30 aq dn quyyum pergi mkn..ala mkn dkt mamak je...xada diut..kitorng mkn apa aq x blh ckp lh..dlm pukul 4..kitorng blik..tu je yg best..bgi aq lh...

Friday, 27 May 2011

HaRi KeBeBaSaN SeMeNtArA

Hari ini,peperiksaan sudah berakhir..kebebasan telah bermula..dua minggu ini aq cadang untk berehat..tpi ada klz tambahan lh..mlz btl nk pergi sekolh..esk sabtu..aq,quyyum dn aliep nak main c.c 6 jam..lama tu 6 jam..dh siap main c.c mesti aq kena mrh dgn mk ayh aq...hehehe tpi aq suka..aslkan diorng sygkn aq...dua minggu ni aq tido je lh..x thu nk wat apa lh..

Thursday, 26 May 2011

BaRu Je BuAt BlOg

Minggu ini aq ada peperiksaan pertengahan tahun..hari aq dh siap buat blog,tpi xlh sehebat mne..mlz lh buat cum korng punya..aq buat simple je..hari peksa seni..mlz betl nk wat lukisan..tpi terpaksa,lukisan aq x lawa mne pun.aq malu dgn kawn2 aq.semua nya ada bakat..shidqul,nakip dan quyyum pandai MAT.akid dan irfan AGAMA kot,aq pun x thu sngt..mirza pandai B.I.aq satu benda aq xada bakat dlm pelajaran..malu gle dgn kwn2 aq tu